Hennes & Mauritz (H&M) heeft een goed derde kwartaal achter de rug. Dankzij de opening van een onlinewinkel in de Verenigde Staten en de toevoeging van nieuwe merken.

Hennes & Mauritz (H&M) heeft een goed derde kwartaal achter de rug. De op één na grootste kledingketen van Europa wist de winst op te voeren dankzij de opening van een onlinewinkel in de Verenigde Staten en de toevoeging van nieuwe merken. Dat blijkt uit het kwartaalbericht dat het bedrijf donderdag naar buiten bracht.

De nettowinst steeg met 22 procent tot 4,4 miljard Zweedse kroon (511 miljoen euro) en de omzet steeg van 28,8 miljard naar 32 miljard kroon. “Onze goed ontvangen zomercollecties hebben geleid tot een sterke omzetontwikkeling, met name in Azië maar ook in een aantal Europese landen. Daarnaast hebben we een zeer succesvolle introductie van de onlinewinkel in de VS achter de rug”, aldus bestuursvoorzitter Karl-Johan Persson.

Grote uitbreiding

De topman sprak van een  “sterke expansie” in de afgelopen jaren. H&M opende in 2010 zijn tweeduizendste winkel en voegde eerder deze maand nummer 3000 toe, in de Chinese stad Chengdu. “Onze groei is het sterkst in China, maar ook in andere regio’s breiden we uit”, aldus Persson.

Zweedse kolonisatie drift

H&M opende dit jaar tot nu toe 215 winkels, onder meer in de voor H&M nieuwe landen Chili, Litouwen, Servië en Estland. In oktober opent de eerste winkel in Indonesië zijn deuren, gevolgd door een eerste filiaal in het Australische Melbourne in de eerste helft van 2014. In 2015 wil H&M Zuid-Afrika toevoegen aan zijn markten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl